pondělí 18. září 2017

Recenze: JAN BAUER | Krvavé příběhy z hradů a zámků

JAN BAUER | Krvavé příběhy z hradů a zámků

Počet stran: 179
Nakladatelství: Petrklíč
Anotace:
Mnohé z českých a moravských hradů a zámků jsou spojeny s notně krvavými historiemi. Například na snad neproslulejším z nich, na Karlštejně, byli přímo na zasedání královské rady zavražděni čtyři rádci krále Václava IV. Zámek Český Krumlov se zase stal svědkem hrůzně krvavé masopustní noci. Pod Hlubokou přišel o hlavu pyšný předák Vítkovců Záviš z Falkenštejna a v lesích kolem Buchlova byl zase zákeřně přepaden a pobodán sám hradní pán Jindřich Prakšický ze Zástřizl. Knížka Krvavé příběhy z hradů a zámků je možná trochu drastickým průvodcem po někdejších panských sídlech, za to však dává zajímavě a poutavě nahlédnout do české minulosti. Vedle událostí, které se opravdu staly, nabízí i krvavé a hrůzostrašné pověsti, které jsou s četnými hrady a zámky spojovány.

Pokud můžeme radit, neotvírejte knihu před usnutím. Mohly by se vám pak zdát dosti ošklivé sny.

Milí čtenáři,

po delší době přicházím s recenzí na českou literaturu a to Krvavé příběhy z hradů a zámků od spisovatele a novináře Jana Bauera. Tento spisovatel pocházející z Jihlavy (donedávna jsem tento fakt nevěděla, blízkost mého bydliště) se věnuje převážně české historii a detektivkám. K autorovi a jeho knížce jsem se dostala náhodou, byl to dárek.

K tomuto žánru moc netíhnu, málokdy si něco podobného přečtu. Ale zvědavost byla silnější. Je pravda, že různé pověsti mě baví a vyhledávám je, ale spíše bych tuto knihu přirovnala k poučnému dějepisu. Kniha se váže nejen k 36 hradům, zámkům a zříceninám, ale i k různým historickým souvislostem daných příběhů. A vůbec není knížka tak hrůzostrašná, jak je vtipně uvedeno na obálce.

Tento průvodce po panských sídlech je zajímavě sepsaný, doplněn o různé úryvky z různých kronik a jiných děl.Samozřejmě je doplněná i o černobílé kresby, které jsou vskutku nádherné. Tato brožura má krásný design, který působí strašidelným dojmem. Dominují zde tmavé barvy doplněné barvami textu - černá, bílá a červená.

Obsah knížky je abecedně seřazen, což se mi na knížce líbí. Hned v úvodu autor uvádí, oč v knížce půjde a vybízí čtenáře, že i české a moravské památky stojí za zhlédnutí. S tímto souhlasím. Neuškodí znát trochu historie. Dále i uvádí, že ne vždy půjde o krvavý příběh, jak slibuje a že ne vždy půjde vyhnout se delší historii objektu, popř. panovníků - to proto, abychom si jednotlivé kapitoly mohli náhodně přeskakovat dle libosti. Za tohle bych autorovi dala jedničku, protože jsem ten typ, který se ke známým, či oblíbeným místům rád vrací a rád si i připomene jednotlivé příběhy.

Bohužel ne vždy mě knížka bavila. Někdy jsem se do toho musela převelice nutit, abych ji vůbec dočetla. Párkrát se mi i stalo, že se mi některá souvětí zdála nekonečná. Občas jsem se na stránce ztratila a musela si něco přečíst vícekrát. Hůř se mi i četl obsah, kde není jednoduchá čeština, ale s tím jsem sama počítala. Přece jen kronikáři využívali jiných výrazů.

Určitě bych tuto knížku doporučila všem, které baví minulost našich předků, jejich sídla, různé události. Případně i těm, co rádi cestují po Česku a Moravě, obohatí si tak vědomosti. Dozvíte se tu o pražské defenestraci, o bílé paní a její známé sladké kaši (vskutku tam najdete recept), proč zrovna Červená Lhota je červená a mnohem, mnohem více..

A co nejvíce zaujalo mě? Především hrad Bítov, zřícenina Cornštejn, neboť odmalička v jejich blízkosti trávíme dovolenou, Děvičky (Pálava), Červená Lhota, Pernštejn a moje rodné město Telč, kterou znám už nazpaměť.

Určitě by stály za přečtení i další tituly pana Bauera zaměřené dějiny a pamětihodnosti. Odhodlávám se po nějaké porozhlédnout.

A co vy? Četli jste něco od Jana Bauera? Co Vás nejvíce zaujalo? Máte ve své sbírce podobné tituly?

Přeji pěkný podzim,